петък, 9 септември 2022 г.

Преврата и спомени след него

                      Доста преврати и превратаджии помни нашата най-нова история . Както и много политическо насилие ,за което обвиняват  Руският империализъм, комунизъм, но пропускат Бай Ганьо , който съвсем не е толкова симпатичен  простак  и търгаш. Бай Ганьо знае 2  и 200. И от преврати разбира и от джурналистика и  от политика отбира . Я го вижте колко години управлява след освобождението . Почти през цялото време  и особено след 9-ти Септември  та до днес .  

Та кой извършва преврата на 9 септември 1944  и какво щеше да стане след него , ако  големите  яки  велики сили и простаците  Сталин, Чърчил и Рузвелт не бяха си поделили Европата , а ние да се паднем на Сталин. 


 
Какво става всъщност в Ялта през 1945? 

Къде е чистотата

 

(Парад от доброто старо време)

Гъне се трибуната от хора.
В раменете мравки от умора.
Най- отпред с плакат съм за заслуги.
Музиката маршово гърми.
Без чадър съм.
Есенно ръми.
Кестените вадя, вместо други
Някой се е чупил! Вече зная:
опнал се е в топличката стая
с чашка, а пържолата цвърчи…
А пък аз вървя отпред, за здраве!
Без чадър съм и на горд се правя,
със брадата бия на очи.

Но нали не мога да откажа
ни на шефа , ни на грозно гадже,
мислено трибуната взривил,
аз вървя с плаката най- отпред,
псувам всички, кмет и комитет,
а пък казват, че добряк съм бил.

Махат ми ония там отгоре,
вързани по-зле, с това не споря.
Който там почувства се глупак,
той човек е, мисля, за народа,
другите са въздух, гола вода
и врата им бих извил с мерак.

Може би за вас съм кръвожаден,
но съм мокър, пък и много гладен,
висихме в пресечка с часове.
Ако не заплашваха с удръжки,
карнавал ще има, ама дръжки,
но ще духнат други ветрове.

Та кому е нужен комуфлажа,
и кому какво ли ще докажем?
Музиката маршово гърми.
За ония горе сме “награда”,
ала свършва с Чистотата и парада
и ще дойде…Нека си ръми!

 

1986 г.


Сталин постига пълен успех на конференцията в Ялта през 1945 година. Той успява да се наложи над Чърчил и Рузвелт по някои стратегически въпроси, включително и за това как да изглежда следвоенна Европа.

  До 11 февруари тримата държавници водят пазарлъци за бъдещето на Европа. Резултатите са следните: Чърчил налага Франция като допълнителна окупационна сила в победената Германия; Рузвелт получава обещанието на Сталин, че СССР ще се присъедини към бъдещите Обединени нации и ще се включи във войната срещу Япония. А Сталин постига това, че областите, в които напредват неговите войски, са обявени за съветска сфера на влияние.

Компромиси и открити въпроси

Всеки участник в конференцията постига по нещо, коментира историкът Дюлфер: "По териториалните въпроси успява да се наложи предимно Сталин. А западните сили налагат възгледите си относно рамката на бъдещия мирен ред". Историкът Вилфрид Лот добавя: "И тримата са били наистина доволни от постигнатото на конференцията. Те са смятали, че договореното представлява добра база за бъдещо сътрудничество". В резултат на преговорите обаче са били постигнати редица твърде мъгляви компромиси, които остават неуточнени по конкретни точки.

Участниците в конференцията явно са изхождали от това, че същинските решения за Европа ще бъдат взети след края на войната. В този смисъл Ялта е нещо като преходна конференция, която дава само насоката за бъдещето. "Реално погледнато, трайният мир в никакъв случай не е бил договорен на конференцията в Ялта", казва историкът Лот. И следващата конференция на "Голямата тройка", проведена в Потсдам на 17 юли 1945-та, не успява да даде отговор на всички открити въпроси, нито да заглади всички различия. Така на практика е подготвена почвата за очертаващата се вече Студена война.  


Стихотворението  е писано мисля преди 1986 за предишният или по-предишен  парад , но както и да е . От онова Чернобилско време  е първата тетрадка  където бях ги събрал 


САМОТНО
 
Вали над града и небето
е свиснало- тъжно и сиво.
Изобщо е време проклето-
есенно, кално, сълзливо.
 
Случайно и меланхолично
почукват капки перваза.
Аз снощи си пийнах прилично
и Господ с дъжда ме наказа.
 
Би трябвало днес да поскитам,
да ми поизветря главата,
но, гушнал китарата, сплитам

думички за самотата.

Това е точно от тогава 

Спомен от бригада

 

Забравих вятъра студен,

объркаха се часовете,

смесиха се ден със ден

в безкраен миг край редовете ,

от сладко грозде натежали,

във чепките с оси заспали,

които май ще жилят мен,

а теб- не знам. Едва ли.

  

$VПесен

Хубава си , габаритна

със коси разкошни, черни,

във душата първобитна

няма мисли лицемерни.

 

В твоя скут глава да сложа,

като Ейвън, позволи ми.

Котаракът твой велможа

ще изместя. Погали ме!

 

Пр:  Мрак са твоите коси,

нощ са твойте очи,

устни топли поднеси-

нека после ни горчи.

 

Хубава си , габаритна

със коси разкошни, черни.

Във душата първобитна

сладка мисъл пак се мерне:

 

Че в леглото няма метър,

има ласки и наслада

ти за мен си Свети Петър,

но държиш ключа за ада.

 

$

Приятели и хляб, една пътека,

за цял живот- една мечта.

Какво е нужно още на човека?

О, не- забравих любовта!

А  щурма на високите награди,

на славата, парите и властта,

 гонитбата на моди и наслади?

Защо?Какво са те без любовта.

Пустота и самота.

 

Задочна реплика

“Кучето скача според тоягата,

така че парцалките да си налягате”-

Проверка направи и лекция почна,

а моята реплика ще е задочна:

Според тоягата

скача беднягата,

само че куче ще си остане,

щом някой тоягата хване.


Та думата ми е за онези времена и налягането на парцалите 


Стига толкова !  Тридесет и кусур години не можем да се откачим от това налягане на парцалите  започнало след окупацията от  Червената армия и  преврата  


А възродителният процес и  режима на тока помните ли ?

Режим на тока
 
Отвънка навярно изглежда,
че някой със своята сянка се бие,
на пръсти брои и изрежда
и всъщност две сенки сме ние.
 
На газена лампа, опушена, щърба
пресмятаме чувства, заслуги, заблуди.
Със твоите трябва да се нагърбят
стотина хамали, пияни и луди.
 
Но аз съм напълно нормален
и мудно, като камила,
предъвквам  факта печален,
че мантото не си го свалила.
 
Ако си тръгваш, върви си ! Фитилът
догаря и лампата пуши.
Две сенки отдавна със тебе сме, мила.
От думи дойде ми до гуша. 


А това е точно Чернобилско  стихотворение  което ще изпея 

Бях решил да ставам йога.
Без цигарите,за бога,
как ли можеше да мина?
Трябваше да поспортувам,
да отслабна, да гладувам…
Каних се почти година.

Март- април било на сгода
да започнеш, но народа
казва, че април събира кожи.
Щом черешите узреят,
нощем славеи запеят,
вече, мислех си ,ще може.

Но нещастие се случи,
работата се закучи.
Казват: водката помага.
Десет пъти намалява
вредността, щом превалява-
йогата отново се отлага.

Марс е пясъчен и леден,
и за здравето е вреден-
там бушуват марсиански бури.
Нямам джобни за билета,
но отлитнал бих с ракета
да живея там във буре.

Не, не мога да избягам,
пак към чашката посягам,
пуша като ТЕЦ-а в Русе.
Вижда се- не съм виновен
млад ще си умра отровен
от живота без да вкуся.

Времето не е за йога,
но, ако случайно мога,
бих забил из Хималая.
На ориз и на водица,
безтелесната душица
ще е близо там до рая



Няма коментари:

Публикуване на коментар